Voorbeelden

New Big Business, het antwoord op de toekomst.

Data-analyse alleen nuttig voor grote bedrijven? Oordeel zelf: een paar laagdrempelige, sprekende, voorbeelden hoe meer omzet, meer klanten, meer business, uit data (gegevens) te halen:

Fitness
Een fitnesscentrum ziet een groot verloop in haar klantenbestand. Het werven van nieuwe klanten is duur. NewBigBusiness analyseerde de summiere data van het bedrijf. Het was voldoende om een patroon te ontdekken. Het verloop trad hoofdzakelijk op bij individuele sporters. Fitness bleek bij dit bedrijf ook een sociale bezigheid te zijn. Met deze kennis op zak kon het bedrijf eenvoudiger zijn klanten binden.

Voorbeeld rapport
Bekijk de voorbeeld rapportage van een Quick Data Scan — het resultaat van een snel en voordelig onderzoek. Telkens weer verrassend hoeveel winst er te behalen is voor een onderneming.

Korting
Een pomphouder heeft moeite te concurreren met de Tango's en de Tinqs van deze wereld. De literprijs moet hoger liggen om concurrerend te zijn. NewBigBusiness stelde hem voor eens te gaan stunten met zijn wasstraat en nauwkeurig alle data te verzamelen. Wat bleek? De wasstraatbezoekers maakten er ook meteen een tank-stop. De volgende stap staat klaar om uitgerold te worden, dankzij de verzamelde data.

Supermarkt
Een supermarktketen heeft dagelijks vele transacties. Door NewBigBusiness eens door de data te laten lopen bleken er bijzondere aankooppatronen. De correlaties tussen de aangekochte artikelen was niet duidelijk, maar de feiten spraken voor zich. Door additionele positioneringen van artikelen, ter ondersteuning van deze patronen, steeg de omzet flink.

Psycholoog
Een sportpsycholoog bleek zijn zaakjes goed geregeld te hebben: data te over. Een gesprek met NewBigBusiness leverde hem nieuwe omzet op. Door de door ons gedetecteerde patronen in zijn data gaat de psycholoog een boek lanceren, toegankelijk voor een breed publiek, waarin hij uit de doeken doet hoe de “winst tussen de oren” te krijgen en te houden is. Een aanrader voor professional als amateur.

Zomerdip
Een kledingwinkel in een toeristisch dorp vertoonde een zomerdip qua omzet, dat terwijl wij juist zomerse topper verwacht hadden. De vaste klanten waren veelal afwezig, zo bleek uit de data en voor de toerist lag de winkel niet in de loop. Aan dat laatste heeft NewBigBusiness wat gedaan. Weg zomerdip.

Winkelketen
Een winkelketen wilde meer grip krijgen op het gedrag van de klant. NewBigBusiness stelde voor de videobeelden van de bewakingscamera’s te analyseren. De looppatronen van de klanten waren opvallend en aanleiding voor de voor de keten bepaalde artikelen anders te situeren en anders te presenteren.

Afvalverwerker
Een afvalverwerker ledigt elke week een ondergrondse container. In een gesprek met NewBigBusiness vroegen wij of dat wekelijkse ritje wel nodig was. Het antwoord was verbluffend: ze wisten het niet, ze reden gewoon. Het op ons voorstel plaatsen van een enkele sensor was voldoende om het aantal ritjes met 40% te reduceren. Reken je voordeel uit, in ogenschouw nemende dat er honderden ondergrondse containers geledigd moeten worden.

Moment
Een handel in bedrijfskleding had het lastig, recessie. NewBigBusiness werd ingeschakeld. Ze ontdekten een patroon (eigenlijk niets nieuws): bedrijfskleding slijt. Toch was dit overbekende feit aanleiding om, op aanraden van NewBigBusiness, de zaken anders aan te pakken: bel je klanten eens wanneer het tijd is om over te gaan op nieuwe kleding – het werkte. Hoezo recessie?! Data is magisch, in bijna elke sector.

-